Program Edukacji Kulturalnej 2014-2020

PROGRAM EDUKACJI KULTURALNEJ PRZEDSZKOLA NR 78 W WARSZAWIE NA LATA 2014-2020

Opracowała: Dorota Czop

Edukacja kulturalna zawiera w sobie zarówno wiedzę z dziedziny pedagogiki, wychowania, edukacji, jak i kultury. Ma ona za zadanie nie tylko nauczanie w zakresie kompetencji kulturowych, przekazywanie informacji i wywieranie wpływów odnośnie określonych zachowań uznanych za zgodne z kanonem kulturowym, ale przede wszystkim tworzenie warunków do rozwijania uczestnictwa w kulturze w postaci, aktywności twórczej poprzez zwiększanie oferty kulturalnej i artystycznej, jak również wprowadzanie
i poszerzanie działań z obszaru edukacji w instytucjach i podmiotach kultury.

Najnowsze rozumienie edukacji kulturalnej podkreśla możliwość aktywnego uczestnictwa dzieci i młodzieży w kulturze oraz ich samodzielnego i twórczego działania artystycznego już na poziomie edukacji przedszkolnej.

Program Edukacji Kulturalnej jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego ze szczególnym uwzględnieniem punktów:

7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem.

8. Wychowanie przez sztukę- muzyka i śpiew, pląsy i tańce.

9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.

Jak również koreluje z przedszkolnym Programem Wychowawczym i Profilaktycznym oraz przedszkolnym zestawem programów nauczania.

Sukcesy artystyczne, teatralne, muzyczne, zadowolenie rodziców z osiągnięć swoich dzieci i chęć zaznajomienia dzieci z różnymi dziedzinami działalności twórczej to najważniejsze argumenty wskazujące na konieczność opracowania programu edukacji kulturalnej wspierającego rozwój dziecka.

Program Edukacji Kulturalnej powstał z myślą o potrzebach dzieci w wieku 3-6 lat Przedszkola Nr 78 w Warszawie. Zgadnie z założeniami najważniejszym zadaniem, jakie ma ono do spełnienia, poza realizacją zadań edukacyjnych i wychowawczych określonych
w Podstawie Programowej wychowania przedszkolnego jest, rozwijanie uzdolnień, umiejętności i zainteresowań swoich wychowanków poprzez różnorodne formy aktywności twórczej. Program może być modyfikowany do potrzeb i możliwości dzieci.

Program ten można realizować w naszej placówce, ponieważ mamy możliwość korzystania z zaplecza artystycznego i udziału w imprezach kulturalnych organizowanych przez Dom Kultury, posiadamy też odpowiednią bazę dydaktyczną, którą stanowi dobre wyposażenie, odpowiednie do zajęć artystycznych i potrzeb dziecka.

Główne cele edukacji kulturalnej:

  • podnoszenie kompetencji kulturalnych dzieci i rozszerzenie ich uczestnictwa w życiu
    kulturalnym Warszawy;

  • kształcenie wartości moralnych i społecznych;

  • zwiększenie roli kultury w procesie edukacji i przygotowania dzieci do aktywnego
    uczestnictwa w życiu kulturalnym;

  • tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej;

  • podnoszenie jakości nowoczesnych metod edukacji kulturalnej;

  • przygotowanie do krytycznego korzystania z masowych środków przekazu;

  • idea uczenia się poza przedszkolem;

  • kształcenie interkulturalne i wielokulturalne;

  • uznanie dziedzictwa kulturowego jako ważnego czynnika wychowawczego
    integrującego społeczność.

Cele szczegółowe:

  • kształtowanie u dzieci osobowości i pozytywnych wzorców;

  • wypełnianie dzieciom wolnego czasu wartościowymi formami;

  • wychowanie przez sztukę, kultywowanie tradycji;

  • rozbudzanie wrażliwości artystycznej;

  • promocja i rozwój talentów, sukcesy wychowanków;

  • rozwój i realia zainteresowań, poszerzanie wiedzy i umiejętności;

  • wdrażanie dzieci do dbałości i bezpieczeństwo własne oraz innych;

  • kreowanie i zaspokajanie potrzeb kulturalnych;

  • poznawanie kultury własnego narodu i innych;

  • nawiązywanie kontaktów i budowa więzi opartych na zrozumieniu, tolerancji,
    otwartości;

  • integracja uczestników zajęć, integracja środowiska.

Metody pracy:

  • oglądowe (ilustracje, plansze, filmy, pokaz),

  • słowne (rozmowa, opowiadanie, wiersz, objaśnienie, instrukcja słowna, zagadka),

  • aktywizujące (scenki dramowe, inscenizacje, zabawy twórcze, uroczystości, spotkania

z artystami, wystawy, konkursy, eksperymenty),

  • czynne (zabawy ruchowe, zabawy przy muzyce, rysowanie, tworzenie elementów przestrzennych, warsztaty, wycieczki).

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca zbiorowa,

  • praca w grupie.

Główne zadania programu:

  • organizowanie wycieczek do teatru, kina, muzeum, Pałacu Kultury, Łazienek, itp. ;

  • wypracowanie modelu współpracy przedszkola z biblioteką publiczną w zakresie programu edukacji kulturalnej;

  • udział w akcjach charytatywnych;

  • skoordynowanie kalendarza przedszkolnych konkursów artystycznych z przeglądami
    międzyprzedszkolnymi, dzielnicowymi i warszawskimi;

  • przygotowanie oferty zajęć dodatkowych z zakresu edukacji kulturalnej (zajęcia plastyczne, muzyczne, itp.);

  • udział w uroczystościach przedszkolnych;

  • organizowanie warsztatów plastycznych z rodzicami;

  • udział w akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom” z udziałem rodziców;

  • zorganizowanie Przedstawienia z udziałem rodziców „Teatr Tama”;

  • organizowanie wyjść do Domu Kultury – udział w Przedszkoladzie;

  • udział w przedstawieniach teatralnych, seansach filmowych;

  • współpraca ze Szkołą Podstawową Nr 88 (starsze grupy);

  • zapoznanie dzieci z kulturą krajów Unii Europejskiej;

  • promowanie przedszkola w zakresie edukacji kulturalnej.

Odbiorcy programu

Odbiorcami Programu Edukacji Kulturalnej w przedszkolu są dzieci w wieku 3-6 lat oraz ich rodzice. Program wspomaga rodzinę i przedszkole w rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień artystycznych dzieci.

Realizatorzy programu

Osobami odpowiedzialnymi za realizację Programu Edukacji Kulturalnej są nauczyciele
z poszczególnych grup wiekowych i Pani Dyrektor.

Spodziewane efekty realizacji programu:

  • Aktywny udział wychowanków przedszkola w życiu kulturalnym stolicy.

  • Współpraca przedszkola z organizacjami i instytucjami kultury w dziedzinie
    edukacji kulturalnej dzieci i młodzieży.

  • Zwiększona aktywność artystyczna i społeczna wychowanków przedszkola.

  • Zwiększenie i zróżnicowanie ofert w obszarze edukacji kulturalnej.

  • Przygotowanie dzieci do życia w społeczeństwie – kreowanie właściwych postaw społecznych, umiejętności podejmowania decyzji, współpraca w grupie;

  • Upowszechnianie informacji o programach edukacji kulturalnej.

Ewaluacja

Program Edukacji Kulturalnej będzie na bieżąco podlegał systemowi monitorowania.

Poziom osiąganych przez dzieci umiejętności badany będzie przez nauczycielki poszczególny grup, poprzez bieżące obserwacje w czasie zajęć, wycieczek, zabaw, analizę wytworów dziecięcych (rysunki, karty pracy dostosowane do wieku i możliwości dzieci).

Do przeprowadzenia ewaluacji posłuży również:

– udział dzieci w konkursach z edukacji kulturalnej,

– osiągnięcia wychowanków,

– zapis w dokumentacji przedszkola (dzienniki zajęć, karty wycieczek).

Podmioty współpracujące:

  • Biblioteka Publiczna Nr. 28,

  • Szkoła Podstawowa Nr. 88,

  • Organizatorzy akcji charytatywnych (Dom Dziecka przy ul. Korotyńskiego, Akcja „Góra grosza”, Towarzystwo Nasz Dom, Fundacja Praw Dziecka),

  • Instytucje Użyteczności Publicznej w najbliższej okolicy,

  • Muzeum Narodowym, Muzeum Kolejnictwa,

  • Dom Kultury Włochy, Kolorowa,

  • Okęcka Sala Widowiskowa – Dom Kultury,

  • Ośrodek Sportu i Rekreacji, Klub Sportowy,

  • Urząd Dzielnicy,

  • Współpraca z animatorami kultury – teatrzyki,

  • Współpraca z rodzicami.

Finansowanie

Program finansowany w ramach posiadanych środków przedszkola i sponsoringu oraz przy współpracy z Radą Rodziców.

  • Aktualności

  • Skontaktuj się z nami