Grupa II – Krasnale

Znalezione obrazy dla zapytania krasnale obrazki

PROPOZYCJE NA NAJBLIŻSZY TYDZIEŃ :

Drodzy Rodzice,

w związku z obecną sytuacją (zawieszenie zajęć w przedszkolu) , gorąco zachęcamy Państwa do kontynuowania pracy dydaktycznej z dziećmi w warunkach domowych.

Systematycznie będziemy przedstawiać Państwu propozycje zabaw i kreatywnych aktywności z dziećmi, w oparciu o nasz program dydaktyczno-wychowawczy.

Nasza współpraca umożliwi zachowanie ciągłości oddziaływań edukacyjno-wychowawczych w trosce o rozwój dzieci.

 

Szanowni Rodzice,

 

 

W dniu dzisiejszym (20.04.2020) drogą mailową  przesyłamy materiały do pracy z dziećmi w ramach edukacji zdalnej na cały tydzień.

Zajęcia dotyczą tematu „Wiosenna łąka”

Chciałyśmy także bardzo podziękować za przesłane zdjęcia z czynności wykonywanych przez dzieci. Jest nam bardzo miło oglądać prace wykonane przez dzieci, oraz nasze przedszkolaki  podczas wykonywania różnych aktywności. Życzymy miłego tygodnia.

Dziękujemy za współpracę i pozdrawiamy.

Nauczycielki grupy II

Temat kompleksowy od 20.04-do 24.04.2020r.

„Wiosenna łąka”

 

 

Poniedziałek 20.04.2020r.

 

Zabawy ruchowe:

– „Berek”

– „Niedźwiedzie”- dziecko opiera dłonie na podłodze i prostuje nogi w kolanach, chodzi na czworakach w różnych kierunkach

– „Wąż”- dziecko pełznie od początku do końca dywanu wypowiadając długo głoskę „ssssss”

 

Słuchanie wiersza pt. „Jabłonka” Marii Konopnickiej

 

Po wysłuchaniu wierszyka warto dziecku zadać kilka pytań np. O jakim drzewku jest mowa w wierszu? Jakie owoce nam daje to drzewko?,

 

Jabłoneczka biała
Kwieciem się odziała;
Obiecuje nam jabłuszka,
Jak je będzie miała.

Mój wietrzyku miły,
Nie wiej z całej siły,
Nie otrącaj tego kwiecia,
Żeby jabłka były.

 

 

 

 

Wtorek 21.04.2020r.

 

Zabawy ruchowe

 

– zabawa „Gąski, gąski do domu”

– chodzenie stopa za stopą po linii wyznaczonej sznurkiem

– podnoszenie piłki na  różne sposoby np. piłka jest ciężka, lekka, pachnąca, kłująca itp.

 

Praca plastyczna

„Kwitnąca łąka”- malowanie łąki pędzelkiem, malowanie trawy na łące, stemplowanie patyczkiem higienicznym z użyciem różnych kolorów farby na kształt kwiatów. Można tutaj pobawić się w eksperymentowanie. Do tej pracy używamy do wyboru pędzla lub patyczka. Można wykorzystać jeszcze inne przybory np. korki.

 

Środa 22.04.2020r.

Zabawa ruchowa:

  • „Żabki na polu” – dziecko robi przysiad podparty, na sygnał rodzica udaje żabkę – skacze po pokoju. Na hasło „leci bocian” dziecko chowa się i robi przysiad podparty.

 

Zajęcia matematyczne

 

porównywanie wysokości (niski, niższy, najniższy, wysoki, wyższy, najwyższy). Do tego zadania można wykorzystać przedmioty, które mamy w domu, zbudować odpowiednie wieże z klocków lub narysować rodzinę

i określić, kto jest najniższy, najwyższy, niski, niższy, wyższy itp.

 

 

Czwartek 23.04.2020r.

 

Zabawa ruchowa:

„Maszerują gospodarze” – dziecko maszeruje, zwracamy uwagę by wciągało powietrze nosem a wypuszczało buzią.

 

„Lot Biedronki” – zabawa ruchowo – naśladowcza . Dzieci  biedronki  biegają po domu  , w rytmie  wygrywanym na bębenku . Można rytm wystukiwać np. na  garnku, czy pokrywce od garnka. Na przerwie w graniu siadają na kwiatkach – na podłodze.

 

Praca plastyczna:

 

„Biedronka” –   potrzebne są przybory : czerwony talerzyk, wycięte z czarnego

papieru kółka do  przyklejania, klej. Zamiast talerzyka można wyciąć koło z papieru i pomalować czerwoną kredką lub farbą. Można dorobić główkę i czółka biedronce

 

Piątek  24.04.2020r.

 

Na łące – dziecko maszeruje swobodnie, rodzic wypowiada nazwy owadów, zadaniem dziecka jest naśladowanie tego owada, którego nazwę usłyszało.

Zadanie dodatkowe

Rodzic podpisuje jedną kartkę „sobota”, drugą „niedziela”,

wspólnie z dzieckiem obserwuje pogodę w ciągu dnia.

Maluch za pomocą symboli tworzy „mapę pogodową” danego dnia:)

Symbole można narysować

Zabawę można kontynuować cały tydzień…

Język angielski

Piosenka ruchowa

*Link: https://www.youtube.com/watch?v=eBVqcTEC3zQ

Filmik- legenda

*Link: https://www.youtube.com/watch?v=_FxyLJ0RPBw&t=16s

Po obejrzeniu filmiku utrwalamy z dzieckiem słowa pojawiające się w filmie:

– castle- zamek

– dragon – smok

– cave- jaskinia

– hero – bohater

Piosenka z pokazywaniem:

*Link: https://www.youtube.com/watch?v=ki_R_4FcFK0&t=24s

Figury geometryczne- powtórzenie:

Podczas oglądania filmiku zachęcamy dziecko do powtarzania nazw figur w języku angielskim.

*Link: https://www.youtube.com/watch?v=jbxXG6hwcRk

Karta pracy

Dzieci kolorują figury, mówiąc na jaki kolor malują. Następnie wycinają je i układają na kartce, tworząc wymyśloną postać, np. smoka.

*Załącznik: „shapes-basic”

 

Rytmika

 

  1. Ćwiczenie kształtujące umiejętność rytmizowania.

 

Uczestnicy siedzą w siadzie skrzyżnym. Rodzic/ opiekun wystukuje stały rytm np. na dwóch kredkach lub instrumencie (jeżeli jest dostępny w domu) i do rytmu sylabizuje swoje imię. Dziecko siedzące na przeciw próbuje „wejść w odpowiednim miejscu” z rytmizacją swojego imienia – pomocne dla dziecka może być jednoczesne wyklaskiwanie. Następnie zadanie to można przekształcić w rytmizację nazw zwierząt, kolorów, przedmiotów itd.

 

  1. Ćwiczenie kształtujące umiejętność reagowania na zmianę rytmu „Pajacyki”.

Propozycja podkładu: Dymitr Kabalewski – Galop.

https://www.youtube.com/watch?v=N6Qnxf04Whg

 

Utwór ma budowę AB tzn. składa się z dwóch odmiennych muzycznie części, które się powtarzają. W części A dzieci-pajacyki – stojąc w miejscu z rękoma założonymi na biodra rytmicznie maszerują. W części B pajacyki skaczą do rytmu muzyki.

 

Temat kompleksowy od 14.04-do 17.04.2020r.

„W zgodzie z naturą”

  1. Wtorek 14.04.2020r.

 Zabawa paluszkowa „ Kurka”

 

Kurka kaszkę ważyła

Pierwszemu dała, bo malutki

Drugiemu dała, bo śliczniutki

Trzeciemu dała, bo grzecznie prosił

Czwartemu dała, bo wodę nosił

A piątemu nic nie dała

I frr…odleciała

 

Podczas recytacji dotykaj każdego paluszka u ręki, zaczynając od najmniejszego.

 

Dziecko uważnie słucha wiersza. Po wysłuchaniu rodzic zadaje kilka pytań. Gdzie przyszły dzieci? Co wniosły do przedszkola? Czy pomogły w sprzątaniu? itp

 

Bałagan – praca z wierszem I. Salach.

 

Do przedszkola idą dzieci,

Każde wnosi sporo śmieci,

Błoto na podłogę ścieka,

chociaż wycieraczka czeka.

Piasek zgrzyta nad nogami,

Spadł z bucików małej Ani.

A to rzeczy niesłychane,

By żyć w zagrodzie z bałaganem.

To dopiero przedszkolacy,

Czy się boją ciężkiej pracy.

Nie, już szkody naprawiają pani woźnej pomagają.

 

Środa 15.04.2020r.

Zabawa ruchowa „ Przejście przez strumyk”

 

Na podłodze kładziemy złożony ręcznik/ koc – „ strumyk”. Zadaniem dziecka jest przejście przez strumyk, tak, aby do niego nie wpaść.

 

Zajęcia plastyczno- techniczne

 

„Życie w wodzie”

 

Proszę przygotować dla dzieci niebieską kartkę, z gazet wycinamy rybki, muszle, rośliny wodne.

Jako piasek dajemy dzieciom kaszę manną –żeby wyglądał jak piasek na dnie rzeki. Dzieci komponują pracę według własnego pomysłu.

 

Czwartek 16.04.2020r.

Zabawa ruchowa:

„Taniec na gazecie”- włączamy muzykę, dziecko tańczy tak, aby zmieścić się na gazecie. Po przerwie w muzyce składamy gazetę na pół. Powtarzamy kilka razy

„Niedźwiedzie”- chodzenie na czworakach. Można utrudnić zabawę ustawiając slalom lub krzesła, pod którymi trzeba przejść.

„Jestem samodzielny”- kształtowanie samodzielności – podejmowanie prób samodzielnego ubierania się i rozbierania. Samodzielne składanie ubrań.

Piątek 17.04.2020r.

Czytamy dziecku zagadki. W nagrodę dostaje odznakę przyjaciela przyrody

 

Czapeczkę czerwoną

na głowie nosi.

Kiedy spotka wilka

to grzecznie go prosi.

– Odejdź zaraz wilku,

babcia ma jest chora.

Lekarstwo dla niej niosę

od pana doktora.. (Czerwony kapturek) autor B. Forma

 

W nim rosną drzewa

w nim ptaki śpiewają.

w nim małe i duże

zwierzęta mieszkają. (las) autor B. Forma

 

W niej się możesz kąpać,

piją ją ludzie, rośliny, zwierzęta,

bez niej nie byłoby życia na ziemi,

każdy niech o tym dobrze pamięta. (woda) autor: B. Forma

 

Stwórz dla mamusi/tatusia „Kącik relaksu”.

Pomyśl co mamusia/tatuś lubi najbardziej i gdzie lubi odpoczywać.

Zadbaj o nich, bo są ważni! :)

 

 

 

Temat : Święta tuż- tuż

06.04.

Zabawy ruchowe:

– „Skok z kostką” : dziecko rzuca kostką do gry, wykonuje tyle skoków obunóż , ile wyrzuci kostką.

Można grać z całą rodziną. Wtedy najlepiej wyznaczyć prosty tor (np. kto pierwszy dotrze do

kanapy)

–  „Wiatraki” wymachy rękami do przodu (ręce na przemian)

–   Podnoszenie chusteczki palcami stóp

 Słuchanie wiersza Ewy Skarżyńskiej pt. „Wielkanocny stół”

Rodzic czyta wiersz. Dziecko uważnie słucha. Następnie wymienia co znajduje się na stole

„Wielkanocny stół” E. Skarżyńska

Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych
lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.Palmy pachną jak łąka
w samym środku lata.
Siada mama przy stole,
A przy mamie tata.
I my.Wiosna na nas
zza firanek zerka,
a pstrokate pisanki
chcą tańczyć oberka.

 

 

07.04.

 Rozmowa pt. „Tradycje Wielkanocne”

Proponuję rozmowę o tradycjach kultywowanych w państwa domu ( malowanie jaj, wielkanocne dania, „Święconka”

– Wielkanocne potrawy: żurek lub barszcz biały, wędliny, jajka, pasztety, chrzan, mazurki, baby, serniki

– malowane jajka: pisanki są malowane woskiem, kraszanki wydrapywane w farbie,
która pokrywa skorupki

– tradycyjnie do święconki wkładamy cukrowego lub drożdżowego baranka,  jajka malowane, chleb, sól, wędliny, chrzan, czasem dodajemy babkę, masło i  zielone  gałązki

08.04.

  1. „Kurczaczkowa gimnastyka”

– kucamy i obejmujemy rękami kolana, zwijamy się na kształt jajka,
po usłyszeniu umówionego sygnału (pukanie, klaśnięcie, gwizdek) wyskakujemy w górę (powtarzamy

kilka razy)

– turlanie się od brzegu do brzegu dywanu

Zabawa matematyczna: „Nakrywamy do stołu”

– liczymy zaproszone do stołu osoby

– liczymy krzesła, talerze, sztućce, kubki

– nakrywamy stół

– sprawdzamy czy nikogo i niczego nie brakuje

Używamy liczebników głównych (jeden, dwa, trzy…) i porządkowych (pierwszy, drugi, trzeci…)

09.04.

Słuchanie  i nauka wiersza D.Gellner

 Patrzcie ile na stole leży pisanek!

Każda ma oczy malowane, naklejane.

Każda ma uśmiech kolorowymi leży na stole grzecznie,

By się nie potłuc przypadkiem w dzień świąteczny,

Ale pamiętajcie ! Pisanki

Nie są do jedzenia !

Z pisanek się wyklują

Świąteczne życzenia.

Praca plastyczna – „ Koszyczki wielkanocne”

Kolorowanie koszyczków wielkanocnych, dowolną techniką plastyczną { kredki, farby, papier kolorowy}.

 

 

 

 

10.04.

Zabawy ruchowe:

– na czworakach „Niedźwiedzie”- dzieci chodzą na czterech „łapkach” z pupą w górze.

– „Ptaszki do gniazd”- dzieci spacerują lub biegają po dywanie machając rękami jak skrzydłami, na umówiony dźwięk, szukają schronienia w gnieździe (gniazdem może być woreczek gimnastyczny, poduszka, gazeta, kartka)

Dla chętnych :

Sianie rzeżuchy lub owsa, jęczmienia jako ozdoby świątecznej

„Podstawki na jajka”

– tniemy rurkę po papierze toaletowym na 3 części tak, by powstały 3 obrączki

– oklejamy obrączki paskami kolorowej bibuły, papieru lub szerszą wstążką

– doklejamy wycięte uszy i pyszczek króliczka

– rysujemy oczy, nos  i wąsy lub doklejamy wąsy ze sznurka , włóczki i oczy oraz nos
z koralików, pieprzu lub plasteliny

Podstawki można także ozdobić wyciętymi kwiatkami.

Te same podstawki mogą także służyć jako obrączki na serwetki.

 

Wszystkim życzymy  Wesołych i zdrowych Świąt Wielkanocnych.

 

Temat kompleksowy od 30.03.-do 03.04.2020r.

„W wiejskim gospodarstwie”

Poniedziałek 30.03.2020r.

Zabawy ruchowe:

„Praca rolnika”: naśladowanie pracy rolnika (kopanie, grabienie, sianie
i koszenie zboża, sadzenie warzyw, zbieranie owoców)

„Zagniatanie ciasta”: dzieci siedzą na dywanie przed kartką, starają się stopami rozwałkować ciasto, zagnieść je, podnieść do góry”

  1. Wysłuchanie przez dziecko wiersza H. Łochockiej „Na podwórku koło bramy”

Na podwórku koło bramy

wiodą spory cztery mamy.

Każda woła, że jej dziecię

najładniejsze jest na świecie.

Mówi krowa: cielątko!

Mówi owca: jagniątko!

Mówi świnka: prosiątko!

A kobyłka: źrebiątko!

Lecz tymczasem dziatek czwórka

już wymknęła się z podwórka

i na łączce sobie hasa

w lewo, w prawo, hej hopsasa!

Podskakuje cielątko,

a tuż za nim jagniątko,

podryguje prosiaczek,

biega w kółko źrebaczek.

A z pobliskiej biegł zagrody

hałaśliwy kundel młody

i ogonem raźnie machał,

poszczekując: hau, hau, hau, hau.

Oj, umyka cielątko,

oj, umyka jagniątko,

oj, umyka źrebaczek, a na końcu prosiaczek.

 

Rozmowa n.t wiersza:

-jakie zwierzątka kłóciły się na podwórku i o co?

-jaka przygoda przytrafiła się zwierzątkom w wierszu?

-jak nazywamy dzieci zwierząt występujących w wierszu

 

Wtorek 31.03.2020r.

1.Zabawa naśladowcza w parze z rodzicem: „Raz i dwa, rób to ,co ja,

wszystko dobrze powtórzyłeś, na oklaski zasłużyłeś”

(jedna osoba wykonuje ruch, druga stara się powtórzyć)

– gimnastyka buzi i języka: oblizywanie ust jak po mleku, robienie „dziubka”, wysyłanie buziaków, muczenie, naśladowanie dźwięków kopyt konia, „prrrrrrr”

2.Wykonanie kukiełki zwierzęcia występującego w wierszu z dostępnych materiałów, np. plastikowa lub drewniana łyżka, papier, włóczki, bibuła

Można wykonać kilka takich kukiełek różnych zwierząt i pobawić się w teatrzyk.

 

Środa 01.04.2020r.

Zabawa ruchowa:

1.„Walka kogutów” (dziecko w parze z rodzicem): krzyżujemy ręce na klatce piersiowej i próbujemy na jednej nodze odepchnąć partnera

2.Zajęcia matematyczne: szukanie figur geometrycznych w domu (koło, trójkąt, prostokąt, kwadrat), utrwalanie figur, można spróbować narysować domek za pomocą figur.

 

Czwartek 02.04.2020r.

  1. . Słuchanie wiersza J. Brzechwy ” kaczka Dziwaczka”

 

Nad rzeczką opodal krzaczka mieszkała kaczka- dziwaczka

Lecz zamiast trzymać się rzeczki robiła piesze wycieczki.

Raz poszła więc do fryzjera:” Poproszę o kilo sera!”

Tuż obok była apteka:” Poproszę mleka pięć deka”.

Z apteki poszła do praczki kupować pocztowe znaczki.

Gryzły się kaczki okropnie:” A niech tę kaczkę gęś kopnie!”

Znosiła jaja na twardo i miała czubek z kokardą,

A przy tym,na przekór kaczkom, czesała się wykałaczką.

Kupiła raz maczku paczkę, by pisać list drobnym maczkiem.

Zjadając tasiemkę starą, mówiła, że to makaron.

A gdy połknęła dwa złote, mówiła, że odda potem.

Martwiły się inne kaczki:” Co będzie z takiej dziwaczki?”

Aż wreszcie znalazł się kupiec:”na obiad można ją upiec”.

Pan kucharz kaczkę starannie  piekł, jak należy w brytfannie

Lecz zdębiał obiad podając, bo z kaczki zrobił się zając

W dodatku cały w buraczkach, taka to była dziwaczka !

 

Porozmawiajcie z Rodzicem na temat wierszyka:

– O kim była mowa w wierszu?

– Czy ta kaczka zachowywała się jak inne kaczki?

– Jak ona wyglądała?

– Co się z nią stało?

– Czy takie kaczki istnieją naprawdę?

 

Piątek 03.04.2020r.

Zajęcia sportowe: „Rodzinna gimnastyka”

– bieg w miejscu

– 10 pajacyków

– 10 skoków „Żabką”

– przejście pod krzesłem

– przejście pod krzesłem

– czołganie się po dywanie

– rzuty piłką w parach

Po gimnastyce kładziemy się na podłodze i wykonujemy 10 wdechów nosem i wydechów przez usta

 

Dla chętnych : hodowla cebuli w słoiku

  1. nalewamy wodę do szklanego naczynia
  2. na szyjce słoika stawiamy dużą cebulę
  3. stawiamy w jasnym miejscu
  4. codziennie obserwujemy


 

Propozycje zabaw dla dzieci i rodziców

Zajęcia z rytmiki

Grupa II. Krasnale

 

  1. „Szybko, wolno” – zabawa pobudzająco-hamująca rozwijająca sprawność ruchową. Do zabawy niezbędne będzie nagranie utworu o zmiennym tempie

https://www.youtube.com/watch?v=afceLnZTLP4

Zadaniem dziecka jest odzwierciedlenie tempa utworu maszerując po obwodzie koła – wolno albo szybko. Osoba dorosła nadzorująca dzieci aby urozmaicić zabawę może podczas grania utworu wydawać komendę „Zmiana”, która oznacza zmianę kierunku.

 

  1. Zabawa „Rączki klaszczą”

 

Do zabawy niezbędne jest nagranie „Rączki klaszczą” (gimnastyczne figle muzyczne) https://www.youtube.com/watch?v=4S9HVyB5G1Q

 

Ponieważ większość dzieci w tym wieku ma jeszcze trudności w wykonywaniu kilku czynności na raz (rownoczesne śpiewanie i pokazywanie) zabawę można potraktować na dwa sposoby:

 

  • jako naukę piosenki – w tym przypadku wspólnie z dzieckiem słuchamy całej piosenki zwracając uwagę, aby uważnie słuchało tekstu. Po wysłuchaniu całości warto rozpocząć naukę tekstu poprzez przesłuchanie krótkiego fragmentu i zadać dziecku pytania dotyczące tylko tej części – pomoże to w szybszym zapamiętaniu tekstu. Skupiając się na jednym fragmencie, kilkakrotnie powtarzamy z dzieckiem tekst piosenki, aby utrwalił się w pamięci po czym podejmujemy próbę wspólnego śpiewania.

 

  • jako zabawę z pokazywaniem wykonując czynności, o których mowa w tekście

 

Rączki klaszczą

Raz i dwa (trzy klaśnięcia)

Do klaskania rączki mam (dziecko pokazuje obie rączki)

Jedną nogę, drugą nogę (dziecko pokazuje po kolei jedną i drugą nogę)

I nad głową i w podłogę (dziecko unosi obie rączki do góry nad głowę i w dół dotykając stopy)

Jedną nogę, drugą nogę (dziecko pokazuje po kolei jedną i drugą nogę)

I nad głową i w podłogę (dziecko unosi obie rączki do góry nad głowę i w dół dotykając stopy)

 

 

Hop! Siup! (podskok obunóż)

Rączki się schowały (dziecko chowa rączki do tyłu za plecy)

I grzecznie czekały

Do dziesięciu policzymy

Znów się zabawimy

 

Raz, dwa,trzy, cztery, pięć

Sześć, siedem, osiem, dziewięć dziesięć (dziecko znów wyciąga rączki przed siebie, liczy do dziesięciu pokazując palce)

 

Propozycje zabaw od Pani Emilki prowadzącej język angielski:

23-27.03.2020r.

Piosenka z pokazywaniem

*Link: https://www.youtube.com/watch?v=l4WNrvVjiTw

Słownictwo- zwierzęta domowe (pets)

Na początku rozpoczynamy rozmowę na temat zwierząt domowych( dzieci wymieniają ich nazwy). Być może niektórzy mają jakieś zwierzęta w domu. Dzieci starają się wymienić, jakie zwierzęta znają.

Filmik

Następnie wprowadzamy słownictwo związane ze zwierzętami domowymi w oparciu o filmik.

*Link: https://www.youtube.com/watch?time_continue=16&v=PMcKoBLzj1A&feature=emb_title

Odtwarzamy filmik po raz drugi, wyłączając dźwięk. Zadaniem dziecka jest nazwanie zwierząt pojawiających się kolejno w filmiku w języku angielskim.

Wyrazy, jakie dziecko powinno przyswoić:

dog – pies

– cat- kot

– fish- ryba

– guinea pig- świnka morska

– parrot- papuga

Książka z ilustracjami

Zapewne większość osób w swoich zasobach domowych posiada książkę dla dziecka, gdzie można znaleźć zwierzęta domowe. Zachęcam zatem do jej obejrzenia/przeczytania z zachęceniem dziecka do utrwalenia nazw zwierząt w języku angielskim.

Piosenka

Dla utrwalenia słownictwa polecam piosenkę. Przed jej włączeniem można wyjaśnić dziecku wyrażenie „I have…” czyli „Mam…”.

*Link: https://www.youtube.com/watch?v=pWepfJ-8XU0


 

Propozycje zabaw od Pani Małgosi prowadzącej rytmikę:

1. Naśladowanie szumu wiatru. Zabawa polega na tym aby odzwierciedlić odgłos wiatru. Usiądź w siadzie skrzyżnym i połóż wyprostowane ręce przed sobą. Rozpoczynamy od malutkiego wietrzyku – na dźwięku „sz” zaczynamy cichutko szumieć trzymając ręce nisko przy podłodze, gdy wiatr robi się coraz silniejszy dźwięk robi się coraz głośniejszy a ręce zaczynają się unosić. Gdy ręce znajdą się na górze wiatr wieje najgłośniej. Ćwiczenie powtarzamy w odwrotnej kolejności.

2. „Co mówi świat?”. Zabawa ma na celu uwrażliwienie na dźwięk oraz kształtuje uwagę słuchową. Połóżcie się na kocu, zamknijcie oczy i nasłuchujcie otoczenie. Co słyszycie? Szczekanie psa, szum z ulicy, śpiew ptaków, tykanie zegara? Po chwili otwórzcie oczy i opowiedzcie sobie nawzajem co usłyszeliście. Na koniec spróbujcie samodzielnie naśladować zasłyszane odgłosy.

3. Sylabizowanie imion/ nazw przedmiotów/ nazw zwierząt itp. Do zabawy można użyć drewnianych patyczków/ mogą to być kredki lub po prostu dwie ręce, które będą klaskać. Jedna osoba proponuje słowo, które następnie sylabizuje a na każdą sylabę przypada jedno uderzenie patyczkami/ kredkami bądź jedno klaśnięcie np. Kaczorek: Ka-czo-rek = 3 sylaby = 3 uderzenie/ klaśnięcia.

 

DOMOWI ULUBIEŃCY

Wtorek 24.03

– słuchanie wiersza Psie smutki J. Brzechwy

 

Na brzegu błękitnej rzeczki

Mieszkają małe smuteczki.

Ten pierwszy jest z tego powodu,

Że nie wolno wchodzić do ogrodu,

Drugi – że woda nie chce być sucha,

Trzeci – że mucha wleciała do ucha,

A jeszcze, że kot musi drapać,

Że kura nie daje się złapać,

Że nie można gryźć w nogę sąsiada

I że z nieba kiełbasa nie spada,

A ostatni smuteczek jest o to,

Że człowiek jedzie, a piesek musi biec piechotą.

Lecz wystarczy pieskowi dać mleczko

I już nie ma smuteczków nad rzeczką.

Rozmowa na temat wiersza

-Przeczytajcie z dzieckiem na głos wiersz pt. „Psie smutki” Jana Brzechwy. Spróbujcie wspólnie zastanowić się, dlaczego pieski w wierszu były smutne, możecie kilkakrotnie powrócić do wiersza i wyszukać w nim wszystkie przyczyny psich smutków.

-Porozmawiajcie o tym, czym jest smutek. Kiedy go odczuwamy, co się wtedy z nami dzieje (nie chce nam się bawić, płaczemy, nie mamy apetytu itd.)? Po czym możemy poznać, że ktoś jest smutny (np. po minie, łzach)?

-Co pomogło pieskom odgonić smutki? Zastanówcie się, czy jest coś, co zawsze poprawia humor Waszemu dziecku, spróbujcie powymyślać, jak najwięcej takich rzeczy – może będzie to przytulenie mamy, ulubiona zabawa albo książka. Zastanowicie się, co miłego można zrobić dla innych, żeby nie byli smutni.

-Przygotujcie wspólnie „lizak” emocji. Wytnijcie dwa takie same koła (najlepiej z grubszego papieru, może być w różnych kolorach). Niech na jednym z nich dziecko narysuje smutną „buźkę”, a na drugiej radosną. Sklejcie ze sobą dwa koła, w środku umieszczając patyczek lub kredkę. Powymyślaj kilka sytuacji z życia codziennego (np. odwiedziny u babci, dostanie prezentu, skaleczenie się w nogę, zgubienie ulubionej zabawki itd.), a dziecko niech za pomocą „lizaka” pokazuje, jak się wtedy czuje.

 

Środa 25.03

 „Piłeczki”- zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku. Dziecko układa ze sznurka kółeczko. Dziecko przeskakuje obiema nogami z jednej strony sznurka na drugi. R. zwraca uwagę aby nogi były złączone.

 

„Kot i motek z wełną” – wyklejanie wełną po śladzie, kolorowanie kota.

Co będzie potrzebne: kolorowanka przedstawiająca kota, kawałek wełny, klej, kredki.

 

Czwartek 26.03

Słuchanie  piosenki pt „Puszek Okruszek”

„Zwierzątka do domku” – zabawa dydaktyczna; dopasowywanie domku do zwierzaka

Celem zajęcia jest nabycie wiedzy przez dziecko  gdzie mieszkają podane zwierzęta, dziecko potrafi zaprowadzić zwierzątko do domku np. psa do budy, kotka do koszyka, papugę do klatki itp

 

Piątek 27.03

 „Wiatraczki na wietrze” – wzmacnianie mięśni rąk – wykonywanie krążeń ramionami w przód najpierw jedną ręką, później drugą, a następnie oburącz;

Wykonanie z plasteliny wybranego zwierzątka

 

 

 

Szanowni Rodzice,

Zachęcamy Państwa do wspólnej zabawy z dziećmi w domu. Poniżej przedstawiamy kilka propozycji zabaw i ćwiczeń które można wykorzystać.  Mamy nadzieję, że spodobają się i Państwu i dzieciom.

Zajęcia z rodzicami metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Zajęcia prowadzone tą metodą mają pomóc dziecku w poznaniu siebie, w zdobyciu do siebie zaufania, w poznaniu innych i nauczeniu się ufania im, a dalej – poprzez nabywanie pewności siebie i wiary we własne możliwości. Metoda W. Sherborne jest naturalna, prosta i można ją stosować w każdych warunkach.

Przykładowe ćwiczenia  w parach:
Lustro” – rodzice i dzieci siedzą naprzeciwko siebie, dziecko wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, rodzic naśladuje ruchy dziecka – zmiana ról;
„Ciężar” – dziecko leży nieruchomo na brzuchu na podłodze, a rodzic stara się je przewrócić na plecy lub poruszać – zmiana ról;
„Wóz” – rodzic ciągnie leżące na plecach (na brzuchu) dziecko za kostki (za przeguby rąk) – zmiana ról. Z wykorzystaniem kocyka – rodzic ciągnie siedzące na kocyku dziecko;
„Fotelik” – rodzic w siadzie skrzyżnym, dziecko siada opierając się plecami o rodzica, kołysanie dziecka przy dźwiękach muzyki klasycznej, relaksacja.

Kilka propozycji zabaw plastycznych dla dzieci i rodziców w domu

 1. Paleta kolorów

Czego potrzebujesz?

pigment do farb (dostępny w sklepach z zabawkami),
plastikowa wytłoczka na jajka bądź foremka do kostek lodu,
pędzle.

Wsyp (razem z dzieckiem) odrobinę pigmentu w różnych barwach do poszczególnych przegródek (czy to od pojemnika na jajka, czy foremki na kostki lodu) i dodaj do nich odrobinę wody. Wymieszaj i sprawdź, czy kolor jest wystarczająco intensywny. Pozostaw całość na kilka dni do wyschnięcia i stwardnienia. Następnie daj dzieciom papier, pędzle i spójrz, jak świetnie się bawią!

  1. Kolorowe odbitki

Czego potrzebujesz?

papier,
pędzelki,
kolorowe farby.

Zagnij z dziećmi kartki na pół. Rozłóżcie je ponownie i na jednej połówce kartki zróbcie kilka kolorowych plam. Następnie złóżcie kartki, odciskając wzór na drugiej stronie. I co powstało? Możecie zgadywać.

  1. Domowa ciastolina

Czego potrzebujesz?

  • 1 szklanka mąki,

  • 1 szklanka wody,

  • ½ szklanki soli kuchennej,

  • 1 łyżka proszku do pieczenia,

  • 1 łyżka oliwy lub oleju,

  • barwniki spożywcze.

Wymieszaj mąkę połączoną z wodą, solą i proszkiem do pieczenia. Masę podgrzewaj na małym ogniu, aż zgęstnieje. Następnie odstaw, poczekaj aż ostygnie i do wystudzonej dodaj oliwę. Wyrób dokładnie ciasto na stolnicy. Całość podziel na sześć kawałków i każdy zabarw barwnikiem spożywczym na inny kolor, wciąż zagniatając ciasto, do uzyskania jednolitej barwy.

  1. Mieszanie kolorów

Czego potrzebujesz?

wiele szklanych słoiczków,
czerwony, żółty, niebieski pigment,
zakraplacze.

Wypełnij (razem z dzieckiem) szklane słoiczki do połowy wodą. Dodaj trochę czerwonego, niebieskiego i żółtego pigmentu do 3 pojemniczków. Zadaniem dzieci jest nabieranie z nich wody zakraplaczem i przenoszenie kolorowych kropelek wody do pozostałych słoiczków – a przy okazji, tworzenie nowych barw.

  1. Bąbelkowe obrazki

Czego potrzebujesz?

plastikowe pojemniki (np. po jogurtach),
kolorowe pigmenty,
płyn do mycia naczyń,
słomki do napojów,
papier.

Pojemniki napełnij do połowy wodą, dodaj trochę pigmentu i płynu do mycia naczyń. Wstaw do nich słomki i pokaż dzieciom, jak wypełnić pojemnik bąbelkami piany – mocno dmuchaj w słomkę. Gdy bąbelki już powstaną, zadaniem dzieci jest przyłożyć do nich (na moment) kartkę. Gdy ją podniosą, zobaczą na niej piękne, bąbelkowe wzory. Ważne, by maluchy nie połykały kolorowej wody.

  1. Wielobarwna pajęczyna

Czego potrzebujesz?

stare gazety,
fartuszki lub stare koszule,
papier rysunkowy,
barwniki spożywcze,
plastikowe pojemniczki bądź słoiczki,
słomki.

Wyłóż podłogę gazetami. Załóż dzieciom fartuszki bądź ubrania “do wybrudzenia”. Do słoiczków wlej wodę i dodaj barwniki spożywcze. Pokaż maluchom, jak przytrzymywać kropelki wody w słomce – włóż ją do wody i zamknij drugi koniec palcem. Słomkę przenieś nad papier i delikatnie w nią dmuchnij. Zabarwiona woda skapująca na kartkę utworzy na niej kształt przypominający pajęczynę. Wzory na papierze mogą się na siebie nakładać, tworząc różnokolorowe kompozycje.

  1. NOC-DZIEŃ

Czego potrzebujesz?
Kredka granatowa i niebieska
Księżyc, gwiazdy, słonce, chmury
Papierowy talerzyk

etapy przygotowania:
Należy papierowy talerz podzielić na pół. Jedną część pokolorować granatową kredką (dokleić księżyc i gwiazdy ) POWSTAJE NOC . Drugą część pokolorować błękitną kredką (dokleić słońce i chmury) POWSTAJE DZIEŃ.

  1. MALOWANIE PLASTELINĄ

Czego potrzebujesz?

Kartkę bloku technicznego
Plastelinę
Flamaster/ marker

Na kartce z bloku technicznego rodzic rysuje kontur obrazka, następnie nakładamy kawałki plasteliny (najlepiej w jednym kolorze) i rozprowadzamy je palcami w różnych kierunkach – aż do uzyskania jednolitej powierzchni. Po zapełnieniu całego konturu powstaje piękny obrazek. Całość można utrwalić lakierem bezbarwnym.

  1. DEKALKOMANIA- OBRAZEK Z KLEKSA

Czego potrzebujesz?

Kartka z bloku rysunkowego/ papier xero
Tusz/farba plakatowa

Na kartkę z bloku rysunkowego lub technicznego wylewamy niewielką ilość tuszu lub farby plakatowej. Składamy kartkę na pół lub nakrywamy ją drugą i delikatnie gładzimy palcami (zabezpieczmy miejsce pracy starymi gazetami, gdyż tusz „lubi” wyciekać spomiędzy kartek), po czym kartki rozkładamy. Plama z tuszu powinna się rozprzestrzeniać, tworząc dwa symetryczne wzory. Po wyschnięciu można wzbogacić pracę, domalowując lub doklejając dowolne elementy.
W ten sam sposób można wykonać barwne, fantazyjne plamy, wykorzystując zamiast tuszu farby klejowe, olejne lub rozcieńczone plakatówki.

  1. BARWIENIE RURKĄ DO NAPOJÓW

Czego potrzebujesz?

Farba plakatowa
Kartka brystolu
Słomka do picia

Mocno rozcieńczone dowolne farby wodne lub tusze spuszczamy dużymi kroplami na papier i za pomocą plastikowej rurki do napojów rozdmuchujemy je w różne strony (dmuchamy dość mocno). W zależności od kierunku rozdmuchiwania otrzymamy różnej grubości „niteczki”. Najcieńsze wzorki uzyskamy wówczas, gdy trzymamy rurkę pionowo do papieru i w trakcie dmuchania poruszamy nią energicznie w różnych kierunkach.

  1. WYDZIERANKI WYCINANKI

Jest wspaniałą okazją do ćwiczeń sprawności palców i dłoni. W młodszych grupach elementy wycina rodzic, a u 4-latków już same dzieci próbują wycinać proste kształty. Dzieci umieszczają je na płaszczyźnie kartki i swobodnie je malują.

  1. WYCINANKA Z PAPIERÓW MALOWANYCH

Malujemy dowolnymi farbami kartki papieru rysunkowego. Można malować jednym lub wieloma kolorami, w pasy, w kratkę, smugami lub gładko. Po wysuszeniu papierów wycinamy z nich dowolne elementy, układamy kompozycję i naklejamy na kartkę papieru (czystą lub z namalowanym tłem) Dzieci młodsze mogą wykorzystać szablony (owoców, zwierząt, itp.), które przed wycięciem odrysują na zamalowanym wcześniej papierze. Podobną wycinankę można wykonać z papierów barwionych w technice frotażu kredkami świecowymi lub w inny, opisany wcześniej sposób.

  1. Kolorowanie obrazków konturowych

 

 

MARZEC

Tematy  kompleksowe : 

 

  1. Wiosna tuż –tuż (2.03-6.03)
  2. Wiosenne hodowle (9.03-13.03)
  3. Wiosenne porządki (16.03-20.03)
  4. Domowi ulubieńcy (23.03-31.03)

 

Ogólne cele wychowawczo – dydaktyczne:

Wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny;

Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności

Uświadamianie następstwa dnia i nocy

Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmiana pory roku

Zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach

Wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników

Wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu terenowego w ogrodzie przedszkolnym

Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów

Rozwijanie umiejętności orientowania się w przestrzeni i w schemacie własnego ciała.

Rozwijanie analizy i syntezy słuchowej

Rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym

Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności

Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

Nauka piosenek i pląsów.

Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno – rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.

Wdrażanie do opieki nad  zwierzętami domowymi.

Wdrażanie do bezpiecznej zabawy ze zwierzętami.

 

„Wierzbowe kotki”
piosenka
I. Kto o tym powiedział pszczołom,
że wierzba kwitnie nad rzeką?
Mieszkają przecież w swych domkach
w sadzie, za górą daleką
(leką, leką…).
II. A może mają telefon,
o którym nie wiedzą dzieci,
bo każda trafia od razu
i prosto do bazi leci
(leci, leci…).
„Siała
Zuzia”
wiersz A. Frączek
Duża Zuzia z rzutkim Ziutkiem
Zajmowali się ogródkiem.
Ziutek sadził żółte ziółka,
A Zuzanna w pocie czółka
Siała grabki i łopatki,
Rękawiczki i pomadki,
Luźne kartki i guziki,
Różne spinki i nożyki,
I sznurówki od sandała…
Nawet głowę gdzieś posiała!
„Pan ogrodnik”
piosenka
Przyleciała biedroneczka
Do naszego ogródeczka.
Siadła na gałązce i tak obserwuje
Jak pan ogrodnik od rana pracuje.
Ref. I łopatą kopie, kopie, kopie,
I grabiami grabi, grabi, grabi,
I grządki podlewa i podlewa,
I słucha jak mu ptaszek swą
piosenkę śpiewa.
Wkoło kwitną już rabatki,
Pszczoły zapylają kwiatki.
Nagle pan ogrodnik biedronkę zobaczył,
Pomachał do niej ręką i wrócił do pracy
.

 

  • Aktualności

  • Skontaktuj się z nami