Grupa IV – Jeżyki

 Szanowni Rodzice 

jeśli macie jakieś pytania i wątpliwości,
zachęcamy do kontaktu pod podany adres mailowy:
m.krolik.pulkowska.przedszkole78@gmail.com

w godzinach 10.00-12.00

********************************************************************************************* 

Zgodnie z zaleceniami Ministra Edukacji od dnia dzisiejszego będziemy  publikować na stronie mailowej materiały do systematycznej pracy z dzieckiem w domu.
Na początku tygodnia  przedstawimy Państwu oraz Dzieciom  propozycje ćwiczeń do poszczególnych tematów na każdy dzień.

Będzie nam bardzo miło za wszelkie zdjęcia Jeżyków podczas wykonywania ćwiczeń, zadań, pracy plastycznej czy też zabawy swobodnej.  Zachęcam do przysłania zdjęć ze wspólnej pracy i zabawy na adres:  m.krolik.pulkowska.przedszkole78@gmail.com

Zapraszamy serdecznie do współpracy w tym wyjątkowym dla wszystkich czasie.

Pozdrawiamy serdecznie,

Nauczycielki

*******************************************************************************************

  Drogą mailową zostały przesłane Państwu:
(25.05- 29.05. 2020 r)

1. Zadania do edukacji zdalnej (domowej) na najbliższy tydzień – Święto Rodziców
2. Propozycje aktywności na najbliższy tydzień z Rytmiki od p. Małgosi

 

****************************************************************************************

 

INFORMACJE

Drodzy Rodzice,

w związku z obecną sytuacją (zawieszenie zajęć w przedszkolu) , gorąco zachęcamy Państwa do kontynuowania pracy dydaktycznej z dziećmi w warunkach domowych.

Systematycznie będziemy przedstawiać Państwu propozycje zabaw i kreatywnych aktywności z dziećmi, w oparciu o nasz program dydaktyczno-wychowawczy.

Wszystkie polecane zabawy edukacyjne są tylko propozycją wsparcia rozwoju Waszych pociech (nie są obowiązkowe). Jednakże, mamy nadzieję, że tematy zabaw, jakie będziemy zamieszczać każdego dnia, umilą Wasz wspólnie spędzony czas, poprzez aktywności bliskie dzieciom z działań przedszkolnych.

 W proponowanych treściach znajdą się:

aktywności ruchowe, zabawy rytmiczne i muzyczne, zabawy słuchowe, zabawy wspierające rozwój percepcji wzrokowej, doświadczenie, działania wspierające rozwój grafomotoryki malucha, działalność plastyczna.

Nasza współpraca umożliwi zachowanie ciągłości oddziaływań edukacyjno-wychowawczych w trosce o rozwój dzieci.

Znamy potrzeby maluchów i wiemy, że słuchanie czytanych opowiadań jest dla ich rozwoju cennym doświadczeniem!!!

Czynności samoobsługowe

Obejmują zakresem samodzielne wykonywanie czynności, jakie wchodzą w zakres kompetencji społecznych nabywanych każdego dnia w przedszkolu, w towarzystwie rówieśników:
– ubieranie się
– spożywanie posiłku
– mycie zębów
– korzystanie z toalety, wykonywanie czynności higienicznych
– przygotowywanie swojego miejsca pracy i planowanie zabawy
– porządkowania zabawek po aktywności i odkładanie na miejsce pomocy po pracy twórczej.

Sugerujemy, by podobny rytm, sprzyjający podejmowaniu samodzielnie wykonywanych czynności, kontynuować z dzieckiem każdego dnia w domu. Nasze Jeżyki  są już gotowe do stawiania czoła wyzwaniom przedszkolaka (każde dziecko, na miarę swoich potrzeb i możliwości rozwojowych), wykazują własną inicjatywę, są pomysłowe i zaradne. Jeśli potrzebują wsparcia czynności dokładnym określeniem, co mają zrobić, jasno mówimy im o tym. Innym razem –wzmacniamy samodzielną inicjatywę dziecka pochwałą lub głośnym podkreśleniem jego aktywności (np. komentarzem: Widzę, że potrafisz sam odłożyć zabawki i wiesz, gdzie jest ich miejsce)

Zachęcamy Państwa do konsekwentnego stosowania podobnych praktyk, na miarę potrzeb i możliwości Waszego dziecka.

Dziecko jest szczęśliwe wówczas, gdy odczuwa sprawczość podejmowanych przez siebie samodzielnych wyzwań!

Serdecznie pozdrawiamy i życzymy wszystkim zdrowia !

 

Kochani rodzice

W czasie przymusowego siedzenia w domu czytanie dzieciom wydaje się być bardzo atrakcyjną formą spędzania czasu. Nie potrzeba do tego wiele – książka, ustronne miejsce i nasze chęci. O zaletach głośnego czytania napisano wiele, ale mamy wrażenie, że wciąż jest niedoceniane i przegrywa z wszechobecną elektroniką. Przypomnijmy więc jakie korzyści płyną ze wspólnego czytania.

  • Budowanie silnej więzi ze swoim dzieckiem– dzięki codziennemu czytaniu, zaspokoisz najważniejszą potrzebę rozwojową swojej pociechy. 
  • Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych– im więcej książek przeczytasz dziecku, tym więcej pozna i zapamięta nowych słów. To ułatwia wyrażanie myśli i uczuć, zapewnia dziecku umiejętność prowadzenia swobodnych i ciekawych rozmów, ułatwiają publiczne wystąpienia i wypowiadanie się w sposób logiczny, ale też bardzo obrazowy.
  • Pobudzanie i rozwój wyobraźni– czytając dziecku powodujesz, że przenosi się w wyimaginowany świat i tworzy sobie w głowie obrazy. Pobudza w ten sposób wyobraźnię i pamięć, bo łączy nowe informacje z tymi, które już posiada.
  • Rozwój empatii– wyimaginowany świat, w który dziecko przenosi się za każdym razem, gdy mu czytasz, pozwala mu zrozumieć emocje i relacje międzyludzkie. Dzięki temu uczy się wrażliwości oraz rozpoznawania i rozumienia emocji kierującymi ludźmi. 
  • Pomoc w trudnych sytuacjach– książka, którą czytasz dziecku, może mieć działanie terapeutyczne.   Czytając, dajesz mu gotowe do zastosowania wzorce radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
  • Budowanie poczucia własnej wartości– kiedy czytasz dziecku, chcąc nie chcąc, musisz się skupić na tej czynności. Dajesz zatem dziecku coś najcenniejszego – swój czas i wyłączną uwagę, a co za tym idzie, możliwość przytulenia się, zadania nurtujących pytań i uzyskania na nie odpowiedzi. 
  • Poszerzanie wiedzy – książki, które czytasz dziecku, przynoszą mu rozległą wiedzę  o konkretnych dziedzinach życia, pobudzają jego ciekawość i pozwalają mu rozwijać zainteresowania. 

Czytajmy więc dzieciom 20 minut dziennie- codziennie!

 

Zabawy matematyczne on-line – /Szalone liczby/

Labo – odkrywcy
Dzień dobry, zapraszamy dzieci na naszą stronę FB.
Mamy dwa Labokowe zadania:
1. Budowa atomu
2. Jak widzicie korona wirusa.
Zapraszamy do zabawy i zachęcam dzieci do podzielenia się efektami.

 

Można użyć przeróżnych materiałów klocków, lego, plasteliny jedzenia.

 

 PROPOZYCJE NA NAJBLIŻSZY TYDZIEŃ :

Marcowa pogoda

Poniedziałek 23.03

„Psotny marzec” – słuchanie wiersza E. Stadtmuller
– Pokaż, pokaż marcu
Co tam mieszasz  w garncu.
– Mieszam śniegi, mieszam deszcze
więc na świecie zimno jeszcze
Szarobure dni,
A wiosenka śpi.
– Pokaż, pokaż, marcu
co tam mieszasz w garncu.
– Chociaż chłodno jest na razie,
Już na wierzbach kwitną bazie,
słońce uśmiech śle.
Wiosno, pospiesz się!.
-Pokaż, pokaż marcu
co tam mieszasz w garncu.
Już dookoła pachnie wiosną,
a mnie w garncu kwiatki rosną
oraz kiełki zbóż,
kwiecień już tuż – tuż.

Rozmowa na temat wiersza: Jaki teraz mamy miesiąc?,  Jaki miesiąc będzie po marcu?, Jaką mamy teraz porę roku?, Co marzec mieszał w garncu?, Po czym można poznać , ze wiosna jest już blisko?.

 „Piłeczki”- zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku. Dziecko układa ze sznurka kółeczko. Dziecko przeskakuje obiema nogami z jednej strony sznurka na drugi. R. zwraca uwagę aby nogi były złączone.

„Gramy w zielone” – podawanie nazw zielonych przedmiotów, skojarzenia do koloru zielonego,
gromadzenie zielonych przedmiotów.

 

Wtorek 24.03

„Założenie hodowli cebuli”- proponujemy stworzenie w Państwa domach mini ogródków i posiać cebulę (można włożyć do wody cebulę) i obserwować co będzie się działo. Obserwacje można zapisywać i rysować w stworzonym dzienniczku obserwacji. Taka zabawa na pewno spodoba się  dzieciom.

„Cebulka – krokus” – wzmacnianie mięśni nóg – robienie przysiadów (po każdym przysiadzie dzieci wykonują pełny wyprost).

„Co by było, gdyby na świecie zabrakło koloru zielonego?” – rozwijanie kreatywnego myślenia.

 

Środa 25.03

Nauka  piosenki:   strona: Mam fryzurę na cebulę /

„Skojarzenia”- zacznij zabawę, mówiąc dowolne słowo, np. „słońce”. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałaś, np. „gorąco”. Potem ty szukasz skojarzenia do „gorąco”, np. „lato”. I tak na zmianę („morze”, „piasek”, „babki”…).

„Wiatraczki na wietrze” – wzmacnianie mięśni rąk – wykonywanie krążeń ramionami w przód najpierw jedną ręką, później drugą, a następnie oburącz;

 

Czwartek 26.03

„Wesoła cebula” – praca plastyczna,

– narysuj cebulę kredkami lub  namaluj farbami

Rozmowa na temat cebuli: Co się dzieje, kiedy obieramy cebulę lub jesteśmy w pomieszczeniu, gdzie ktoś obiera cebulę?

 „Poszukiwanie skarbów”-  w domu w różnych miejscach (za łóżkiem, w szafie, na fotelu) schowaj jakiś przedmiot – jedną zabawkę wybraną wcześniej przez Was. Następnie mówiąc instrukcję- podpowiadamy: „Idź do przodu, stań, idź w stronę ławki, omiń ją, szukaj na dole….”. Innym poleceniem może być podanie liczby kroków, jakie dziecko ma przejść.

„Skoki przez linkę”- ta zabawa dla dzieci bardzo pomaga w ćwiczeniu równowagi. Potrzebna jest linka, którą musisz zamocować – dla dzieci pięcioletnich – na wysokości 25–30 cm.

 

Piątek 27.03

„Cebula i czosnek”- zabawy badawcze

Rodzic przynosi warzywa cebulowe (cebula, czosnek). Dzieci opisują warzywa,
szukają różnic i podobieństw między nimi. Chętne dzieci smakują umyte warzywa, określają ich
cechy charakterystyczne – zapach, smak. Rodzic pyta dzieci, do czego można wykorzystać cebulę i czosnek.
Dzieci sporządzają  mapę myśli,
Rodzic pyta:, które z przyniesionych warzyw może nam pomóc w czasie choroby i dlaczego, omawia
bakteriobójcze właściwości czosnku. N. zadaje pytania: Czy wiecie, że również cebula jest wykorzystywana w procesie leczenia? Wiecie, jakie lekarstwo można z niej przyrządzić? (syrop z cebuli)

Do eksperymentów z cebulą warto zainspirować się stroną: /Dziecięca Fizyka – cebula/

„Kto wyżej?”- rodzic stoi z ołówkiem lub markerem przy futrynie, a maluchy kolejno podchodzą i z wyciągniętą jedną rączką do góry w miejscu podskakują najwyżej jak umieją. Wszystkie wyniki muszą być zaznaczone, a zwycięża dziecko, które podskoczyło najwyżej. Maluchy będą zdziwione, dokąd umieją dosięgnąć!

„Skoki przez drabinkę” – wykonaj drabinkę, np. z gazety. Wystarczy pociąć ją na 5-centymetrowe paski, które ułożycie na ziemi na wzór drabinki. Zadanie dziecka polega na sprawnym przeskakiwaniu kolejnych szczebelków.

 

 

Czwartek: 19.03.20102r

* utrwalenie dni tygodnia i pór roku

„Jak poruszają się zwierzęta”- zabawa ruchowa
Dzieci naśladują ruchy zwierząt
– małpka skacze– dzieci podskakują obunóż
– wąż pełza- czołgają się i syczą
– krokodyl kłapie paszczą – otwiera szeroko usta i zamyka
– tygrys skrada się – dziecko, lekko pochylone, chodzi powoli
– słoń trąbi – maszeruje, zwija dłoń w pięść i naśladuje trąbienie
„Hulajnoga” – dziecko stoi naprzeciwko rodzica i trzymają sią za obie ręce. Na słowa R: „Jedzie Hulajnoga” stają na jednej nodze, a drugą odrywają od podłogi, naśladując nią odpychanie się podczas jazdy na hulajnodze.

Piątek: 20.03.2020r.

* narysuj ilustrację do bajki, którą przeczytał  Ci rodzic

Rowery” – zabawa ruchowa
Dziecko dobiera się w pary (z rodzicem lub rodzeństwem), kładą się na plecach ich stopy przylegają do siebie, ręce przylegają wzdłuż tułowia. Równocześnie unoszą nogi, naśladują jazdę na rowerze.
„Palce – pięty” – ćwiczenie stóp
Dziecko stoi w parze z rodzicem lub rodzeństwem, trzymając się za ręce. Gdy R. powie:  Palce! stają na palcach. Gdy powie : Pięty! stają na piętach.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych do wykonywania w domu.
Miejsce ćwiczeń: pomieszczenie powinno być przewietrzone, można oczywiście ćwiczyć na dworze, jeśli jest ciepło.
Ćwiczeni wykonujemy na kocu, podłodze, dywanie, mata do ćwiczeń.
Ubiór: strój gimnastyczny.

Proszę o dokładne przeczytanie zestawu ćwiczeń. Proszę o wykonywanie ćwiczeń w obecności rodziców, bądź opiekunów, zapewniając jemu bezpieczeństwo.

Kiedy się spotkamy w przedszkolu, prosimy aby dzieci przyniosły swoje prace plastyczne. 
Zrobimy wystawę tych prac,  wykonanych z rodzicami w domu.

*****************************************************

Biblioteka
04.10.2019/ 08.11.2019/06.12.2019

03.01.2020/07.02.2020/06.03.2020/03.04.2020/08.05.2020/05.06.2020

*************************************************************************

Labolo.pl
27.09.2019r- Fruwajacy magnes
25.10.2019r. – Ciecz, czy nie ciecz
29.11.2019r. – Jak powstaje prąd
     .12.2019r.  – Zegar słoneczny
31.01.2020r.  – Tajemnice rdzy
28.02.2020r – Chemiczne zwierzęta
27.03.2020r.- Młody ekolog
24.04.2020r. – Ciepło – zimno
29.05.2020r.- Wykrywanie skrobi
26.06.2020r. – Ruchy powietrza i wody

*********************************************************************

Zadania dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc marzec

Tematy kompleksowe:

1. Zwierzęta z dżungli i sawanny
2. Zwierzęta naszych pól i lasów
3. Marcowa pogoda
4. Wiosenne przebudzenie

W tym miesiącu  JEŻYKI:

Wydarzenia z życia grupy

11.03 – Teatrzyk pt. „Przygody lisa i gąski Dorotki”

23.03 – Powitanie wiosny w grupach

27.03 – Młody ekolog

Piosenki 

„Na sawannie”

Sł. i muz. K. Gowik)

Na sawannie słońce piecze, szumią trawy,
a zwierzęta mają swoje różne sprawy.
Chodzą, biegną i pływają, i fruwają,
więc zobaczmy, jakie ważne sprawy mają.
Gepard głośno chwali się, że jest najszybszy.
Nosorożec martwi się, że jest najbrzydszy.
Zebra twierdzi, że jest tutaj najpiękniejsza,
a żyrafa, że jest przecież najmądrzejsza.
Ref.
Bo to sawanna jest, sawanna pełna słońca.
Bo to sawanna życiem zwierząt tętniąca.
Bo to sawanna tak gorąca, że dla ochłody
zwierzaki ciągle wskakują do wody.
Chlup, chlup, chlup, chlup.
Chlup, chlup, chlup, chlup!
W cieniu wielkich baobabów śpią lamparty.
Hieny dziś opowiadają sobie żarty,
a pod palma przyczaiła się pantera.
Na akacji siedzi sęp i myśli zbiera.
Na sawannie dzień jak co dzień, bez pośpiechu,
trochę żartów, trochę kłótni, trochę śmiechu.
Na sawannie słońce piecze, szumią trawy
a zwierzęta mają swoje różne sprawy.
Ref.
Bo to sawanna jest…

„W lesie”
(sł. i muz. J. Kucharczyk)
Lubię spacerować po lesie zielonym,
obserwować żuki, biedronki i pszczoły.
Kwiatkiem się zachwycić, spróbować poziomkę,
słuchać, jaki  piękny las nam daje koncert.
Ref.
Las tak pięknie szumi – szu, szu, szu, szu, szu,
strumyk wody toczy – chlupu, chlupu, chlup.
Pszczoły, osy bzyczą – bzy, bzy, bzy, bzy, bzy,
ptaszek gdzieś zaśpiewa – tirli, tirli, li.
Kukułeczka kuka – kuku, kuku,  kuku,
dzięcioł w drzewo stuka – stuku, stuku, stuk.
Cicho jeż przemyka  – tupu, tupu, tup.
Leśna gra orkiestra, leśny śpiewa chór.
Leśna gra orkiestra, leśny śpiewa chór.
Tu rosną paprocie, tam mech, jak dywanik,
i leśne jeżyny, i słodkie maliny.
Po listkiem się schował muchomor czerwony,
Białymi kropkami pięknie przystrojony.
Ref.
Las tak pięknie szumi…

„Żartowniś marzec”

(sł. i muz. K. Gowik)
Idzie marzec  poprzez pola i łąki podmokłe,
A ubranie ma od deszczu prawie całkiem mokre.
Gwiżdże sobie wesolutko, skacze tak radośnie!
Tu napsoci, tam napsoci swojej cioci, wiośnie.
Ref.
W marcu, w marcu jest jak w garncu,
taki pogodowy sos!
Kto nie wierzy, ten dostanie prztyczka w nos!
Kap, kap, kap, kap – deszcz.
Ciap, ciap, ciap, ciap – śnieg.
Puk, puk, puk, puk grad.
Uuuuu – wiatr!
Wiosna wzięła się pod boki,
dzieci jest jej szkoda.
– Oj, ty marcu łobuziaku, co to za pogoda!
Dzieci chcą iść do ogrodu, chcą iść na spacerek.
Przydałby się promyk słońca i ciepły wiaterek.
Ref.
W marcu, w marcu…
Marzec skoczył hop! Pod chmury
i mówi do cioci:
– ciociu wiosno, zaraz słońce cały świat ozłoci.
Ale to jest przecież nudne, gdy tak słońce świeci.
Deszczu, śniegu, gradu troszkę rzucę więc na dzieci!
Ref.
W marcu, w marcu…
 
„Nareszcie wiosna”
(sł. i muz. J. Kucharczyk)

Przyszła do nas wiosna – słoneczna, radosna.
Budzi kwiaty, budzi drzewa, ze skowronkiem śpiewa. /2x
Przywitała ptaki, bo właśnie wróciły,
gdy się tylko dowiedziały, że już nie ma zimy./2x
Wiosennym deszczykiem kaczeńce podlewa
i przygląda się radośnie listeczkom na drzewach./2x
Teraz budzi żabki, pszczoły i chrabąszcze,
tańczy razem z motylami na kwitnącej łące./2x
Woła do niedźwiedzia: „wstawaj, misiu wstawaj!
Już wiosenne kwiaty kwitną, zielenieje trawa!”/2x
I dzieci łaskocze słońca promieniami.

Chodźcie dzieci, chodźcie, dzieci, z wiosną się pobawić/2x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Aktualności

  • Skontaktuj się z nami